Waar kunnen we u mee helpen?

Hier zoeken de meeste mensen naar:

  • Algemeen

  • Dagbestedingsvervoer

    • >
      Heb ik een vaste chauffeur?

      We proberen zoveel mogelijk vaste chauffeurs en vaste vervangers in te zetten. Helaas is dit niet altijd mogelijk.

      Als de chauffeur op een vaste route wordt vervangen door een nieuwe chauffeur, dan neemt de nieuwe chauffeur contact op voor een kennismaking.

    • >
      Krijg ik of mijn kind dezelfde chauffeur?

      Het is niet altijd mogelijk om u of uw kind met een voor u bekende chauffeur te laten vervoeren. Wij maken zo veel mogelijk gebruik van vaste chauffeurs en vaste vervangers.

      Omdat we vanaf 1 augustus met nieuwe vervoerders werken, krijgt u waarschijnlijk te maken met een nieuwe chauffeur en een nieuwe route. Wij vinden het belangrijk dat u weet wie uw chauffeur is. Daarom hebben we met alle taxibedrijven afgesproken dat de chauffeur met u komt kennismaken.

      Onze chauffeurs hebben allemaal een geldig rijbewijs, chauffeurspas, een geldig EHBO-diploma en een geldig certificaat levensreddend handelen. Ook hebben zij een
      opleiding gevolgd voor bijvoorbeeld rolstoelvervoer om mensen in een rolstoel te kunnen vervoeren.

    • >
      Hoe weet ik welke chauffeur mijn kind vervoert (Jeugdwetvervoer)?

      In de laatste twee weken van de zomervakantie neemt de chauffeur contact met u op voor een kennismaking. Zo weet u wie uw kind gaat vervoeren.

      Tijdens het gesprek kunt u belangrijke aandachtspunten voor het vervoer van uw kind doorgeven. Bijvoorbeeld als uw kind extra hulp nodig heeft met instappen of last heeft van wagenziekte.

      Bij Jeugdwetvervoer dat gedurende het schooljaar start, neemt de chauffeur ook eerst contact op voor een kennismaking.

    • >
      Kan ik vervoer naar een dagbestedingslocatie regelen met PlusOV?

      Nee, dit kan niet rechtstreeks. U heeft recht op dit vervoer als u hiervoor een aanvraag  heeft gedaan bij uw gemeente. Van uw gemeente heeft u hierover een besluit (beschikking) ontvangen.

      Uw gemeente geeft aan ons door dat u recht heeft op vervoer op vaste dagen en tijden volgens een vaste route. Wij nemen dan contact met u op om het vervoer te regelen.

    • >
      Wat moet ik doen wanneer ik een keer niet meekan?

      Mocht u een keer niet kunnen meegaan met het vervoer, dan willen we dit graag zo snel mogelijk weten. U kunt zich afmelden via MijnPlusOV of telefonisch via 088-758 76 55 (dagelijks van 6.30-22.00 uur). U kunt dit niet doorgeven aan de chauffeur.

    • >
      Wanneer bel ik met PlusOV en wanneer met de gemeente?

      U belt met PlusOV als er wijzigingen zijn in het vervoer waardoor u niet naar de instelling kunt. Bijvoorbeeld als u plotseling ziek bent geworden, plotseling naar het ziekenhuis moet of als iemand anders u brengt of haalt.

      U belt uw gemeente om een indicatie voor het vervoer aan te vragen of bij wijzigingen in de situatie van u of uw kind. Bijvoorbeeld :

      • Als u (naar een andere gemeente) gaat verhuizen.
      • Als uw adres verandert.
      • Als u van zorginstelling verandert.
      • Als de dagen en tijden veranderen waarop u gehaald en gebracht moet worden.
      • Als u meer of minder zorg nodig heeft en uw zorgindicatie moet veranderen.
    • >
      Wat moet ik doen bij veranderingen in mijn situatie?

      Een adreswijziging, verhuizing of de voorkeur voor een andere zorgaanbieder geeft u door aan uw gemeente. De gemeente kan dan haar besluit over het vervoer aanpassen. De gemeente geeft PlusOV daarna opdracht om het vervoer aan te passen.

    • >
      Kan ik met PlusOV op verschillende tijden rijden?

      We proberen iedereen zoveel mogelijk te vervoeren via een vaste route, op een vaste tijd en zoveel mogelijk met een vaste chauffeur. PlusOV plant de ritten ook op vaste dagen en tijden. Daarbij gaan we uit van de standaard openings- en sluitingstijd van de bestemming. 

      Reizen op tijden die hiervan afwijken is mogelijk, maar dit moet u dan wel van tevoren opgeven  en de ritten moeten een vaste structuur hebben (dus op vaste dagen en tijden).

    • >
      Wie bepaalt of ik of mijn kind met dagbestedingsvervoer mee mag?

      Dat bepaalt de gemeente waar u bent ingeschreven of waar uw kind is ingeschreven. Reizen met PlusOV kan alleen wanneer de gemeente toestemming heeft gegeven. De gemeente kijkt hierbij naar het huisadres en naar het adres van de instelling

    • >
      Wie reist er met mij of mijn kind mee?

      Meestal reist u samen met anderen of vervoeren we tegelijkertijd meerdere kinderen of personen naar dezelfde dagbestedingslocatie. 

      We streven ernaar om zoveel mogelijk vaste groepen te vervoeren. Soms is er ook een (medisch) begeleider bij.

    • >
      Is er begeleiding tijdens de reis?

      De chauffeur biedt begeleiding als u hulp nodig heeft. Soms is het nodig dat er een (medisch) begeleider meegaat tijdens de rit. Dit kan alleen wanneer een gemeente dit aangeeft of wanneer PlusOV dit op basis van de dagelijkse praktijk met de gemeente heeft afgesproken.

    • >
      Wie bepaalt of er een begeleider mee mag?

      Hiervoor heeft u toestemming van uw gemeente nodig.

    • >
      Weet PlusOV wanneer ik niet vervoerd hoef te worden?

      We rijden niet op dagen waarop de locatie voor dagbesteding of dagbehandeling gesloten is. Ook op feestdagen voeren we geen ritten uit.

      Feestdagen zijn: Nieuwjaarsdag, 1e en 2e Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag en 1e en 2e Kerstdag.

    • >
      Wat is het PlusOV-paspoort?

      Het PlusOV-paspoort is een hulpmiddel om de chauffeur te informeren over bijzondere zaken waarmee hij tijdens het vervoer van u of uw kind rekening moet houden.

      Op het paspoort staan een foto, medische informatie en tips met betrekking tot de omgang. Ook de contactgegevens van verzorgers en instellingen staan vermeld, zodat de chauffeur bij calamiteiten snel de juiste persoon kan bellen. U kunt het PlusOV-paspoort heel gemakkelijk zelf maken.

    • >
      Waar vind ik het PlusOV-paspoort?

      Hier vindt u de pdf die u kunt invullen voor het PlusOV-paspoort. Lees ook waarom het PlusOV-paspoort voor u handig kan zijn.

  • Inloggen bij PlusOV

  • Kosten van een rit

    • >
      Wat kost het reizen met PlusOV?

      Reist u op afroep met PlusOV en reserveert u zelf uw ritten, dan krijgt u van ons tijdens de reservering te horen wat een rit kost. De tarieven vindt u op deze pagina.

      Reist u of uw kind in een groep op een vaste route, dan betaalt uw gemeente uw ritten. Dit kan alleen met een indicatie van uw gemeente. U of uw kind reist dan gratis. Dit geldt voor het leerlingenvervoer, het Wmo-dagbestedingsvervoer en het Jeugdwetvervoer.

    • >
      Wie betaalt de kosten van PlusOV?
      Voor het leerlingenvervoer en het vervoer naar locaties voor dagbesteding en dagbehandeling betaalt uw gemeente de kosten voor het vervoer via PlusOV.

      Reist u op afroep, dan betaalt u een eigen bijdrage in de kosten.

      De kosten voor de organisatie van PlusOV en de organisatie van het vervoer worden verdeeld over de 9 deelnemende gemeenten.

    • >
      Wanneer worden de kosten van mijn ritten afgeschreven?

      De kosten van uw ritten worden alleen afgeschreven als u met ons op afroep reist. PlusOV schrijft de kosten maandelijks en achteraf af. Dit gebeurt halverwege de opvolgende maand. De incassodata zijn:

      Maand

      Incassodatum

      december 2018

      vrijdag 25 januari 2019

      Januari 2019

      vrijdag 15 februari 2019

      Februari 2019

      vrijdag 15 maart 2019

      Maart 2019

      vrijdag 12 april 2019

      April 2019

      vrijdag 10 mei 2019

      Mei 2019

      vrijdag 14 juni 2019

      Juni 2019

      vrijdag 12 juli 2019

      Juli 2019

      vrijdag 16 augustus 2019

      Augustus 2019

      vrijdag 13 september 2019

      September 2019

      vrijdag 11 oktober 2019

      Oktober 2019

      vrijdag 15 november 2019

      November 2019

      vrijdag 13 december 2019

      December 2019

      vrijdag 17 januari 2020

  • Leerlingenvervoer

    • >
      Heeft mijn kind een vaste chauffeur?

      We proberen tijdens het schooljaar zoveel mogelijk vaste chauffeurs en vaste vervangers in te zetten. Helaas is dit niet altijd mogelijk.

      Als de chauffeur op een vaste route wordt vervangen door een nieuwe chauffeur, dan neemt de nieuwe chauffeur contact op voor een kennismaking.

    • >
      Krijgt mijn kind komend schooljaar dezelfde chauffeur als dit schooljaar?

      Het is niet altijd mogelijk om uw kind met een voor u bekende chauffeur te laten vervoeren. Wij maken zo veel mogelijk gebruik van vaste chauffeurs en vaste vervangers.

      Omdat we met nieuwe vervoerders werken, krijgt u waarschijnlijk te maken met een nieuwe chauffeur en een nieuwe route. Wij vinden het belangrijk dat u weet wie uw chauffeur is. Daarom hebben we met alle taxibedrijven afgesproken dat de chauffeur met u komt kennismaken. Dit gebeurt in de laatste twee weken van de zomervakantie.

      Onze chauffeurs hebben allemaal een geldig rijbewijs, chauffeurspas, een geldig EHBO-diploma en een geldig certificaat levensreddend handelen. Ook hebben zij een
      opleiding gevolgd voor bijvoorbeeld rolstoelvervoer om kinderen in een rolstoel te kunnen vervoeren.

    • >
      Hoe weet ik welke chauffeur mijn kind vervoert?

      In de laatste 2 weken van de zomervakantie neemt de chauffeur contact met u op voor een kennismaking. Zo weet u wie uw kind gaat vervoeren.

      Tijdens het gesprek kunt u belangrijke aandachtspunten voor het vervoer van uw kind doorgeven. Bijvoorbeeld als uw kind extra hulp nodig heeft met instappen of last heeft van wagenziekte.

      Bij leerlingenvervoer dat gedurende het schooljaar start, neemt de chauffeur ook eerst contact op voor een kennismaking.

    • >
      Kan ik leerlingenvervoer regelen met PlusOV?

      Nee, dit kan niet rechtstreeks.

      Uw kind heeft recht op vervoer als u bij uw gemeente een aanvraag voor leerlingenvervoer heeft gedaan die uw gemeente heeft goedgekeurd. Uw gemeente geeft ons opdracht om uw kind naar school te brengen en van school te halen. Hierover heeft u van uw gemeente een besluit ontvangen of u gaat dit nog ontvangen. Wij brengen en halen uw kind volgens de gegevens in dit besluit. Kloppen de gegevens in het besluit niet, geef dit dan direct door aan uw gemeente.

      Uw gemeente geeft aan ons door dat uw kind recht heeft op leerlingenvervoer. Wij nemen dan contact met u op om het vervoer te regelen.

    • >
      Wie bepaalt er of mijn kind met leerlingenvervoer mee mag?

      Dat bepaalt de gemeente waar uw kind staat ingeschreven. Uw kind kan alleen met PlusOV reizen met toestemming van uw gemeente. De gemeente kijkt hierbij naar het huisadres van uw kind en naar welke school het gaat. 

    • >
      Wanneer bel ik met PlusOV en wanneer met de gemeente?

      U belt met PlusOV als er wijzigingen zijn in het vervoer van uw kind. Bijvoorbeeld als uw kind plotseling ziek is geworden en daardoor niet naar school kan.

      U belt uw gemeente om een indicatie voor het vervoer aan te vragen of bij wijzigingen in de situatie van uw kind. Bijvoorbeeld :

      • Als u (naar een andere gemeente) gaat verhuizen.
      • Als uw adres verandert.
      • Als u van zorginstelling verandert.
      • Als de dagen en tijden veranderen waarop u gehaald en gebracht moet worden.
      • Als u meer of minder zorg nodig heeft en uw zorgindicatie moet veranderen.

    • >
      Wat moet ik doen wanneer mijn kind een keer niet meekan?

      Mocht uw kind plotseling ziek zijn geworden, dan willen we dit graag zo snel mogelijk weten. U kunt uw kind afmelden via MijnPlusOV of telefonisch via 088-758 76 55 (dagelijks van 6.30-22.00 uur). U kunt dit niet doorgeven aan de chauffeur.

    • >
      Wat moet ik doen bij veranderingen in de situatie van mijn kind?

      Een adreswijziging, verhuizing, een andere school of een tijdelijke stage geeft u door aan uw gemeente. De gemeente kan dan haar besluit over het vervoer aanpassen. De gemeente geeft PlusOV daarna opdracht om het vervoer aan te passen.

      Let op: Wijzigingen, die u vanaf 3 juli tot vier weken na de start van het schooljaar doorgeeft aan uw gemeente, kunnen niet direct ingaan. Nadat uw gemeente de wijziging heeft goedgekeurd, kan de wijziging ingaan vanaf de vierde week na de start van het nieuwe schooljaar. Voorbeelden van deze wijzigingen zijn: een aanmelding voor het vervoer van uw kind in schooljaar 2019-2020, een verandering van school, ophaal- en brengtijden of een adreswijziging. Neemt u contact op met uw gemeente als u hier vragen over heeft of als dit tot problemen leidt. Uw gemeente helpt u bij het zoeken naar een (tijdelijke) oplossing.

    • >
      Wat is het PlusOV-paspoort?

      Het PlusOV-paspoort is een hulpmiddel om de chauffeur te informeren over bijzondere zaken waarmee hij tijdens het vervoer van uw kind rekening moet houden.

      Op het paspoort staan een foto, medische informatie en tips met betrekking tot de omgang. Ook de contactgegevens van ouders en/of verzorgers staan vermeld, zodat de chauffeur bij calamiteiten snel de juiste persoon kan bellen. U kunt het PlusOV-paspoort heel gemakkelijk zelf maken.

      Half augustus ontvangt u per post een keycord en een insteekmapje voor het PlusOV-paspoort als uw kind gebruikmaakt van het leerlingenvervoer in het nieuwe schooljaar.

    • >
      Waar vind ik het PlusOV-paspoort?

      Hier vindt u de pdf die u kunt invullen voor het PlusOV-paspoort. Lees ook waarom het PlusOV-paspoort voor u handig kan zijn.

      Half augustus ontvangt u per post een keycord en een insteekmapje voor het PlusOV-paspoort als uw kind gebruikmaakt van het leerlingenvervoer in het nieuwe schooljaar.

    • >
      Wie reist met mijn kind mee?

      Meestal reist uw kind met een vaste groep andere kinderen. Het kan gebeuren dat we hiervan moeten afwijken. Bijvoorbeeld als op een bepaalde dag een ander kind niet naar school gaat. We streven ernaar om zoveel mogelijk vaste groepen te vervoeren. Soms is er ook een (medisch) begeleider bij.

    • >
      Is er begeleiding tijdens het vervoer van mijn kind?

      De chauffeur biedt begeleiding als uw kind hulp nodig heeft. Soms is het nodig dat er een (medisch) begeleider meegaat tijdens de rit. Dit kan alleen wanneer een gemeente dit aangeeft of wanneer PlusOV dit op basis van de dagelijkse praktijk met de gemeente zo heeft afgesproken.

    • >
      Wie bepaalt of er een begeleider mee mag?

      Hiervoor heeft u toestemming van uw gemeente nodig.

    • >
      Kan mijn kind op verschillende tijden reizen?

      We proberen iedereen zoveel mogelijk te vervoeren via een vaste route, op een vaste tijd en zoveel mogelijk met een vaste chauffeur. PlusOV plant de ritten ook op vaste dagen en tijden. Daarbij gaan we uit van de standaard openings- en sluitingstijd van de school. We houden hierbij ook rekening met afwijkende schooltijden voor de onderbouw. 

      Reizen op  vaste tijden die hiervan afwijken is in overleg met de school mogelijk.

    • >
      Weet PlusOV wanneer mijn kind niet vervoerd hoeft te worden?

      We rijden niet op dagen dat de school gesloten is. Tijdens schoolvakanties en op feestdagen voeren we geen ritten uit. 

      Feestdagen zijn: Nieuwjaarsdag, 1e en 2e Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag en 1e en 2e Kerstdag.

    • >
      Maakt mijn gemeente gebruik van opstapplaatsen?

      Alleen de gemeente Lochem maakt gebruik van opstapplaatsen. De gemeente houdt hierbij rekening met de mogelijkheden van het kind. Als een opstapplaats voor het kind niet mogelijk is, halen we de leerling thuis op.

  • Mijn gegevens

    • >
      Hoe gaat PlusOV met mijn gegevens om?

      In uw contact met PlusOV vragen wij om gegevens die nodig zijn om u goed te kunnen helpen en u goed van dienst te kunnen zijn. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

    • >
      Waarvoor gebruikt PlusOV mijn e-mailadres?

      Uw e-mailadres gebruiken wij om u op de hoogte te houden van ontwikkelingen bij PlusOV en om u te informeren, bijvoorbeeld over wijzigingen in het vervoer.

      PlusOV gebruikt uw adres nooit voor andere doeleinden. Bekijk ook onze privacyverklaring.

    • >
      Waarom wil PlusOV mijn telefoonnummer?

      Stel dat er iets gebeurt waardoor de rit verandert. Dan kunnen we u bereiken.

      PlusOV gebruikt uw telefoonnummer alleen voor vragen over uw ritten.

    • >
      Waarvoor heeft PlusOV mijn mobiele nummer nodig?

      Stel dat er calamiteiten zijn voor of tijdens het vervoer, dan kunnen wij u bereiken.

      PlusOV gebruikt uw mobiele nummer ook voor de terugbelservice. U bent dan ook op andere bestemmingen goed bereikbaar.

      Uw mobiele nummer voegen wij toe aan uw klantgegevens.

    • >
      Wat als ik geen mobiel nummer heb?

      Wij noteren dan uw vaste telefoonnummer, zodat wij u kunnen bereiken als dit nodig is.

    • >
      Weet PlusOV of ik met een rolstoel reis?

      Dit weten we alleen als uw gemeente of zorgaanbieder dit aan ons heeft doorgegeven.

      Wilt u zelf wijzigingen doorgeven van uw hulpmiddel(en), neemt u dan contact op met uw gemeente.

      Bij eventuele vragen over hulpmiddelen, nemen we contact op met u of als het een kind betreft, met ouders/verzorgers.

  • Over de PlusOV-vervoerspas

  • Over PlusOV

    • >
      Wat is PlusOV?

      PlusOV is een vervoerscentrale in de regio Stedendriehoek, een gezamenlijk initiatief van de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen. Voor inwoners van deze gemeenten verzorgen we aangepast vervoer.

      Lees meer op de pagina 'Over PlusOV'.

    • >
      Waar vind ik meer informatie over PlusOV?

      Die vindt u op deze website. Hier houden we de informatie bij die voor u van belang kan zijn.

      Wie we zijn en wat we doen vindt u op de pagina 'Over PlusOV'.

    • >
      Waarom verzorgt PlusOV het vervoer?

      De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen hebben besloten om samen te werken en het vervoer gemeenschappelijk te regelen via PlusOV.

      Uw gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van aangepast vervoer. Door dit samen met andere gemeenten te doen, is het vervoer beter te organiseren.

      Vanaf 1 augustus verzorgen de gemeenten Apeldoorn, Deventer en Zutphen zelf het routegebonden vervoer. Hieronder vallen het leerlingenvervoer, het Jeugdwetvervoer en het vervoer naar locaties voor dagbesteding en dagbehandeling. U kunt vanaf 1 augustus gebruikmaken van het vervoer via uw eigen gemeente. Neem contact op met uw gemeente als u hier vragen over heeft.

    • >
      Wie bepalen de spelregels in het vervoer?

      Dit zijn:
      - de 9 deelnemende gemeenten (waaronder uw eigen gemeente)

      - PlusOV

      - de vervoersbedrijven

      Voor de spelregels in het vervoer houden deze drie partijen de wettelijke voorschriften aan.

  • Reizen met PlusOV

    • >
      Weet PlusOV waar ik naartoe moet en wanneer?

      Voor het leerlingenvervoer en het vervoer naar locaties voor dagbesteding en dagbehandeling gebruiken we de gegevens die wij van uw gemeente hebben ontvangen. Het vervoer is volgens het besluit (beschikking) dat u van uw gemeente heeft ontvangen, dus op vaste dagen en tijden, volgens een vaste route.

      Reist u op afroep, dan geeft u zelf aan waar u heen wilt en op welk moment.
    • >
      Hoe lang van tevoren moet ik mijn rit reserveren?

      Voor het leerlingenvervoer en het vervoer naar locaties voor dagbesteding en dagbehandeling hoeft u uw ritten niet te reserveren. Het vervoer is volgens het besluit (beschikking) dat u van uw gemeente heeft ontvangen, dus op vaste dagen en tijden, volgens een vaste route.

      Reist u op afroep, dan hangt de tijd af van de plaats van vertrek, het soort rit of het tijdstip waarop u wilt reizen. Bij PlusOV noemen we dit de 'vooraanmeldtijd'. 

    • >
      Hoe herken ik een voertuig van PlusOV?

      Veel voertuigen hebben een sticker met het logo van PlusOV erop. Heeft het voertuig geen sticker, dan moet achter de voorruit een bordje te zien zijn met het logo van PlusOV. 

    • >
      Wie zijn de taxibedrijven van PlusOV?

      U wordt via PlusOV vervoerd door taxibedrijven die ruime ervaring hebben met aangepast en bijzonder vervoer.

      Taxi Centrale Raalte (TCR) en Willemsen-de Koning Groep verzorgen voor PlusOV het vervoer op afroep.

      Het leerlingenvervoer en het vervoer naar locaties voor dagbesteding en dagbehandeling wordt vanaf 1 augustus 2019 uitgevoerd door meerdere taxibedrijven in de regio.

      Deze taxibedrijven hebben in de regio Stedendriehoek hun startpunt en u kunt ze in de hele regio en daarbuiten tegenkomen.

    • >
      Hoe weet ik of bij extreem slecht weer het vervoer doorgaat?

      Wanneer het zeer slecht weer dreigt te worden (code oranje, rood), houden we u op de hoogte via deze website. 

      Indien wij door het slechte weer de veiligheid van het vervoer niet kunnen garanderen, kunnen we helaas de ritten niet in alle gevallen uitvoeren. We proberen u in dit soort situaties via een sms-bericht te informeren. Dit kan alleen als we uw 06-nummer hebben.

    • >
      Hoe weet ik zeker dat ik op tijd aankom?

      Voor het leerlingenvervoer en het vervoer naar locaties voor dagbesteding en dagbehandeling vervoeren wij volgens het besluit (beschikking) dat u van uw gemeente heeft ontvangen, dus op vaste dagen en tijden, volgens een vaste route.

      Rijdt u op afroep, dan is het belangrijk dat u uw rit op tijd reserveert

      U kunt gebruik maken van een extra service: de prioriteitsrit. Bijvoorbeeld voor een bruiloft, een uitvaart of een aansluiting op een bus of trein. Wanneer u een prioriteitsrit reserveert zorgt PlusOV dat u beslist niet later dan de afgesproken tijd wordt afgezet. U wordt maximaal 20 minuten voor de gewenste aankomsttijd op uw bestemming afgezet.

      U kunt ook andere ritten boeken met een uiterlijke aankomsttijd. De kans bestaat wel dat u meer dan 20 minuten voor de gewenste aankomsttijd aankomt als u niet samen reist met andere reizigers.

      Prioriteitsritten tot 20 kilometer en ritten op aankomsttijd moet u minstens 2 uur voor de gewenste aankomsttijd bij PlusOV reserveren. De telefoniste kan u vertellen hoe laat u wordt opgehaald om op tijd aan te komen.

    • >
      Wat is de terugbelservice?

      U kunt gebruikmaken van de terugbelservice als u op afroep reist. De terugbelservice  houdt in dat u tussen de 5 en 12 minuten voordat de taxi bij u voorrijdt een telefoontje krijgt. U kunt zich dan klaarmaken voor vertrek. U krijgt ook een telefoontje als de vervoerder te vroeg of te laat is of als de chauffeur u niet kan vinden.

      Bij het reserveren van uw rit kunt u aangeven of u gebruik wilt maken van de terugbelservice.

      Als de terugbelservice u heeft gebeld, wacht de chauffeur nog maximaal 2 minuten nadat hij bij u heeft aangebeld.

      Maakt u geen gebruik van de terugbelservice, dan wacht de chauffeur maximaal 4 minuten nadat hij bij u heeft aangebeld.

    • >
      Mag mijn assistentiehond (hulphond) met mij meereizen?

      Een assistentiehond (of hulphond) is een hond die de reiziger hulp biedt vanwege een beperking. Deze mag altijd gratis mee. De hond moet wel als hulphond herkenbaar zijn.

    • >
      Mag mijn huisdier mee met PlusOV?

      Huisdieren mogen alleen mee als u het dier in een reismandje of tas op schoot houdt. 

      Houdt u er rekening mee dat u meereizende huisdieren altijd vooraf moet aanmelden bij het reserveren van een rit.

  • Vaste ritten

    • >
      Hoe reserveer ik vaste ritten?

      Maakt u vaak op afroep dezelfde rit, bijvoorbeeld op dezelfde dag van de week en op hetzelfde tijdstip én heeft u een Wmo-vervoerspas? Dan kunt u bij PlusOV voor het lopende kalenderjaar vooruit reserveren. Dit kan telefonisch of via 'Mijn PlusOV'.

    • >
      Hoe annuleer ik vaste ritten?

      Dit kan telefonisch of via Mijn PlusOV.

      Denkt u er aan dat u uw vaste ritten afmeldt wanneer u verhinderd bent. Bijvoorbeeld wanneer u op vakantie gaat of opgenomen wordt in het ziekenhuis.


    • >
      Ik wil een wijziging in het vervoer doorgeven. Hoe doe ik dat?

      Bij ziekte of andere redenen van afwezigheid kunt u op 2 manieren wijzigingen doorgeven:

      1. via 'Mijn PlusOV'.
      2. telefonisch. U vindt het telefoonnummer rechtsboven op deze pagina.

    • >
      Zorgt PlusOV ook voor vaste ritten tijdens feestdagen?

      Nee, op feestdagen voeren we geen vaste ritten uit.

      Feestdagen zijn: Nieuwjaarsdag, 1e en 2e Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag en 1e en 2e Kerstdag.

      Wilt u op afroep reizen tijdens een feestdag, reserveert u uw rit dan enige dagen vóór de feestdag. Zo weet u zeker dat u op het gewenste tijdstip kunt reizen.

    • >
      Kan ik met een OV-pas van PlusOV vaste ritten reserveren?

      Ja, dat kan. U kunt alleen telefonisch uw vaste ritten reserveren. 

      Reserveert u bij PlusOV telefonisch een rit als u geen Wmo-pas heeft, dan controleert PlusOV of het openbaar vervoer voor u een alternatief is. Als dit zo is, dan krijgt u een OV-advies

      Kiest u er na het OV-advies voor om de rit met PlusOV te maken, kan betaalt u het hogere OV-tarief. Meer informatie vindt u op de pagina Tarieven.

    • >
      Hoe weet ik of het vervoer doorgaat bij extreem slecht weer?

      Wanneer het zeer slecht weer dreigt te worden (code oranje, rood), houden we u op de hoogte via deze website. Op de homepage krijgt u dan een pop-upscherm te zien.

      Indien wij door het slechte weer de veiligheid van het vervoer niet kunnen garanderen, kunnen we helaas de ritten niet in alle gevallen uitvoeren. Bij extreem slecht weer moeten we zelfs het vervoer stilzetten. Dat is in het belang van uw veiligheid en die van onze chauffeurs.

      We proberen u in dit soort situaties via een sms-bericht te informeren. Dit kan alleen als we uw 06-nummer hebben.

  • Vervoer op afroep

    • >
      Wanneer en op welke tijden kan ik met PlusOV reizen?

      PlusOV rijdt elke dag van 6.00 uur 's ochtends tot 1.00 uur 's nachts. De taxi brengt u van deur tot deur. U hoeft dus niet bij een halte te wachten.

    • >
      Hoe lang van tevoren moet ik mijn rit reserveren?
      Reist u op afroep, dan hangt de tijd af van de plaats van vertrek, het soort rit of het tijdstip waarop u wilt reizen. Bij PlusOV noemen we dit de 'vooraanmeldtijd'. Klik op de link om alle vooraanmeldtijden te zien.
    • >
      Kan ik ook zonder Wmo-indicatie op afroep reizen?

      Woont u in een Gelderse gemeente of bezoekt u de provincie Gelderland, dan kunt u gebruikmaken van PlusOV zonder Wmo-pas.

      Let op: Als inwoner of bezoeker van de gemeente Deventer kunt u niet met PlusOV reizen als u geen Wmo-pas heeft. Dit komt omdat de provincie Overijssel niet bij PlusOV is aangesloten.

    • >
      Hoe ver kan ik op afroep met PlusOV reizen?

      PlusOV rekent met kilometers. U kunt naar bestemmingen reizen die op maximaal 40 kilometer vanaf uw woning liggen. Hiervoor hanteren we het werkelijke aantal kilometers over de weg.

      Heeft u een Wmo-indicatie, dan kunt u tegen het lage Wmo-tarief reizen tot maximaal 20 kilometer vanaf uw woning. Voor de extra kilometers (tot 40 kilometer) betaalt u een hoger Wmo-tarief. De tarieven vindt u op deze website, met een paar handige rekenvoorbeelden.


    • >
      Klopt het dat er soms een busje komt terwijl ik een indicatie personenwagen heb?

      Dat klopt. We gebruiken een aantal zogenaamde lagevloerbussen. Deze bussen hebben een lage instap. Ze zijn zeer geschikt voor personen die vanwege  instapproblemen de indicatie personenwagen hebben. Dit type bus is daarom in de planning gelijkgesteld aan een personenvoertuig.

    • >
      Wat is een puntbestemming?

      Het kan zijn dat in uw woonplaats geen ziekenhuis of NS-treinstation is en dat deze bestemming verder weg is dan 20 kilometer. Een aantal gemeenten heeft deze bestemmingen aangewezen als ''puntbestemming''. U kunt naar puntbestemmingen reizen tegen laag Wmo-tarief.

      Let op! Als u ook een terugreis heeft vanaf een puntbestemming, moet u deze rit tegelijk met uw heenrit boeken om voor deze rit het lage Wmo-tarief te krijgen. Voor ritten die u via de aanmeldzuil vanaf de ziekenhuizen in Apeldoorn, Deventer en Zutphen naar uw huisadres reserveert, wordt automatisch het lage Wmo-tarief berekend.

      De gemeenten Apeldoorn, Deventer en Zutphen hebben geen puntbestemmingen aangewezen. Voor de andere gemeenten vindt u de puntbestemmingen in een overzicht.

    • >
      Vanaf welk moment kan ik mijn ritten bij PlusOV reserveren?

      U kunt uw rit reserveren vanaf het moment dat u de PlusOV-vervoerspas in huis heeft.


    • >
      Kan ik tijdens feestdagen op afroep reizen?

      Ja, dat kan. Wilt u op afroep reizen tijdens een feestdag, reserveert u uw rit dan enige dagen vóór de feestdag. Dit is nodig omdat tijdens feestdagen in het algemeen minder taxi's rijden. In dit schema ziet u voor welke datum u het beste kunt reserveren. Zo weet u zeker dat u kunt reizen wanneer u dat wilt.

      Feestdagen zijn: Nieuwjaarsdag, 1e en 2e Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag en 1e en 2e Kerstdag.

    • >
      Kan ik met meerdere personen reizen met PlusOV?

      Ja dat kan. Reist u in een groep met 8 of meer personen (inclusief uzelf), reserveert u uw rit dan minstens 24 uur van tevoren. U reist dan gezamenlijk van één opstapadres naar één bestemmingsadres.

      Kinderen tot 4 jaar reizen, onder begeleiding van een betalende reiziger van 18 jaar of ouder, gratis met PlusOV.

      U mag maximaal 2 kinderen tot 4 jaar meenemen.

    • >
      Kan mijn scootmobiel of opvouwbare rolstoel mee?

      Voor reizen met een scootmobiel of opvouwbare rolstoel gelden een paar regels. Om veiligheidsredenen mag alleen de chauffeur de scootmobiel in het voertuig plaatsen. Dit betekent dat u op eigen kracht moet kunnen instappen.

      Gebruikt u een opvouwbare rolstoel, dan moet u uit veiligheidsoverwegingen op een zitplaats plaatsnemen.

      Let op: Inwoners van Zutphen mogen de scootmobiel niet meenemen met PlusOV, tenzij uw eindbestemming buiten deze gemeente ligt.

    • >
      Kan het dat mijn heenrit een ander tarief heeft dan mijn terugrit?

      Ja dat kan. Soms kiest de chauffeur voor de heenrit bijvoorbeeld een eenrichtingsweg. Of hij moet omrijden omdat een weg is afgesloten. De route van de terugrit wijkt dan af.

    • >
      Moet ik ook betalen voor de extra afstand voor het omrijden?

      Nee. De bijdrage voor uw rit berekenen we op basis van de kortste route over de weg die uit de planning komt.

    • >
      Wat gaat mijn rit kosten?

      Als u ons belt voor het reserveren van een rit, dan krijgt u van ons een berekening van de kosten.

      De tarieven van PlusOV vindt u op deze pagina.

    • >
      Hoe betaal ik voor de ritten?

      Bij PlusOV rijdt u op rekening en betaalt u maandelijks achteraf, via een vaste machtiging (incasso). Dit gebeurt natuurlijk alleen als u heeft gereisd en kosten heeft gemaakt.

      Via 'Mijn PlusOV' kunt u eenvoudig het bedrag controleren. 

      Bij het aanvragen van de PlusOV-vervoerspas ontvangt u een machtigingsformulier.

      Reserveert u uw rit telefonisch, dan hoort u vooraf wat de kosten zijn.

    • >
      Kan ik mijn rit contant betalen?

      Bij PlusOV rijdt u op rekening. Dat is veiliger voor u en de chauffeur en makkelijker voor iedereen. PlusOV vraagt u daarom een machtiging af te geven. U betaalt uw ritten dan maandelijks achteraf en heeft geen omkijken naar de betaling van uw vervoer.

      Contant betalen in het voertuig mag alleen als het echt niet anders kan. U moet dan wel bij het instappen gepast betalen. Bedragen onder € 0,05 worden afgerond.

    • >
      Kan ik mijn ritten met iDEAL, of PIN of per acceptgiro betalen?

      Nee, dit is niet mogelijk.

      Uw gemeente heeft er voor gekozen om de kosten voor het vervoer zo laag mogelijk te houden. Daarom kunt u alleen op rekening reizen met PlusOV.

      U kunt de kosten van uw ritten altijd inzien via 'Mijn PlusOV' op onze website of op via uw smartphone. U moet hier wel een inlog voor aanvragen.

    • >
      Kan ik een nota krijgen?

      De 9 gemeenten die deelnemen in PlusOV willen de kosten voor het vervoer zo laag mogelijk houden. Daarom ontvangt u geen nota.

      Als u een papieren nota wilt, kost dit € 5 per maandnota en € 15 voor een jaarnota. Hiervoor kunt u contact met ons opnemen.

    • >
      Kan ik een overzicht ontvangen van gemaakte ritten?

      Via 'Mijn PlusOV' kunt u eenvoudig zelf een overzicht vinden van de ritten die u heeft gemaakt. De 9 gemeenten die deelnemen in PlusOV willen de kosten voor het vervoer zo laag mogelijk houden. Daarom ontvangt u van PlusOV geen overzicht van gemaakte ritten.

    • >
      Hoe kan ik controleren of PlusOV het juiste bedrag afschrijft?

      U kunt uw ritten altijd inzien via 'Mijn PlusOV' voor een overzicht van de gemaakte ritten.

      Na elke rit kunt u de chauffeur vragen om een bon. Hiermee kunt u uw afschrijving controleren.

    • >
      Wat is een doorlopende machtiging?

      Dit houdt in dat de machtiging doorloopt. Anders zouden we voor elke rit die u maakt opnieuw een machtiging moeten vragen.

      Een doorlopende machtiging is dus de tegenhanger van de eenmalige machtiging. Met de doorlopende machtiging voldoen wij aan de wettelijke voorschriften voor SEPA-incasso's.

    • >
      Ik sta onder bewind. Wat moet ik doen met de machtiging?

      Als u onder bewind staat, moet u uw bewindvoerder vragen een machtiging af te geven voor uw ritkosten.

      Uw bewindvoerder kan dit ook doen over een rekening waar hij/zij maandelijks een vast bedrag stort.

    • >
      Wat is mijn IBAN-nummer?

      Uw IBAN is uw bankrekeningnummer. Dit staat op uw bankpasje.

      IBAN is een afkorting voor International Bank Account Number. Dit wordt gebruikt om internationale transacties tussen rekeningen en banken in verschillende landen vlotter te laten verlopen.

      Het IBAN heeft maximaal 34 alfanumerieke tekens en heeft een vaste lengte per land. Het bestaat uit een landcode (twee letters), een controlegetal (twee cijfers) en een nationaal rekeningnummer, dat voor bepaalde landen is aangevuld.

Contact met PlusOV


Voor het reserveren van een rit:
088-758 76 54
dagelijks van 6.30-24.00 uur

Voor informatie:
088-758 76 54
dagelijks van 9.00-17.00 uur

Voor vast groepsvervoer:
088-758 76 55
dagelijks van 6.30–22.00 uur

Voor het melden van een klacht:
088-758 76 66

>info@plusov.nl

> Postbus 44, 7240 AA Lochem

> KVK 65530225 Contact

Ik heb een melding of een klacht over PlusOV

Opmerking

Inloggen

Inloggen op mijn PlusOV

Ik reis zonder vaste route
Ik reis zonder
vaste route

Dit is vervoer zonder herhalingspatroon dat per keer geboekt wordt

Ik reis met groepsvervoer op een vaste route
Ik reis met groepsvervoer op een vaste route

Dit is vervoer met een vast herhalingspatroon dat voor een langere tijd wordt geboekt

Inlog aanvragen

Ik reis zonder vaste route
Ik reis zonder
vaste route

Dit is vervoer zonder herhalingspatroon dat per keer geboekt wordt

Ik reis met groepsvervoer op een vaste route
Ik reis met groepsvervoer op een vaste route

Dit is vervoer met een vast herhalingspatroon dat voor een langere tijd wordt geboekt