Reizigers belonen PlusOV met hoger cijfer

PlusOV krijgt van reizigers die gebruik maken van vervoer op afroep een 7,8. Dat blijkt uit een in juni gehouden onderzoek naar de klanttevredenheid. Daarmee scoort PlusOV iets hoger dan de 7,7 die de reizigers in 2019 als waardering gaven.

De steekproef onder 1.250 reizigers in het eerste kwartaal werd uitgevoerd door de vakgroep Kennis & Verkenning van de gemeente Deventer.

87% van het totale aantal reizigers die PlusOV op jaarbasis vervoert, reist op afroep (vraagafhankelijk vervoer). Voor dit klanttevredenheidsonderzoek werden 1.250 inwoners geselecteerd uit de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen. 317 inwoners stuurden de vragenlijst terug (25,3% respons). De taxiritten hadden meestal  een sociaal of recreatief doel, zoals vrienden- en familiebezoek. Of om naar een medische afspraak te gaan. Bijna een derde reist 2 tot 3 keer in de week met PlusOV.

Onzekerheid door corona

Het aantal taxiritten  is ook dit jaar door corona fors lager. Die daling was ook landelijk te zien in het vervoer over de weg en per spoor. In het eerste halfjaar van 2020 had PlusOV bijna 98.000 ritten in het vraagafhankelijk vervoer en in de eerste helft van 2021 was dit aantal 82.000. Uit de enquête bleek dat de helft van de ondervraagden minder reisden omdat de bestemming niet bezocht mocht worden en uit angst voor besmettingen. Directeur Henk Meijer: “De coronamaatregelen van de overheid zorgden voor een flinke afname van het aantal ritten. Los daarvan, bleek dat mensen het ook zelf niet prettig vonden op om pad te gaan.”

Aantal ritten neemt weer toe

Nu neemt het aantal ritten weer sterk toe. Reizigers die gevaccineerd zijn, geven aan dat ze zich nu weer veiliger voelen en daarom meer gebruik maken van taxivervoer op afroep.  Het is nog onduidelijk of het aantal ritten weer volledig terug zal komen op het niveau uit 2019.  Sinds februari organiseren de deelnemende gemeenten van PlusOV voor mensen met een WMO-pas het vervoer naar de GGD-vaccinatielocaties. Het eerste halfjaar  zijn hiervoor 1.146 ritten gemaakt.

Compliment voor de medewerkers van PlusOV

Door een verplichting vanuit de overheid, moet PlusOV bij elke reservering vragen stellen over de gezondheid van reizigers. Daarom moet elke reiziger bellen om een rit te reserveren. Reserveren kon niet online, via de website van PlusOV. Dit betekende extra werk en aanpassingen voor de medewerkers die bij PlusOV aan de telefoon beantwoorden. De wachttijd bij telefoontjes werd door het stellen van de gezondheidsvragen ook iets langer.

Toch gaven reizigers een 7,8 voor de telefonische contacten met PlusOV. Een compliment voor alle medewerkers, vindt Henk Meijer. Meijer: “Door corona hebben we veel gevraagd van de flexibiliteit en inzet van onze medewerkers. Ik ben er trots op dat die inzet door de reizigers beloond wordt met een 7,8. Dat is een hoger cijfer dan twee jaar geleden. We gaan door op de ingeslagen weg en blijven hard werken om te zorgen dat iedereen die met ons reist, de best mogelijke ervaring heeft. Dat doen we natuurlijk samen met de vervoerders en de chauffeurs, die iedereen met de grootste zorg van a naar b helpen.”

U leest hier de feiten en cijfers van het eerste halfjaar van 2021 in een handig overzicht.