Reizigerspanel PlusOV wil meepraten over belangrijke ontwikkelingen

Het reizigerspanel van PlusOV is dit najaar voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis bij elkaar geweest. Een goede gelegenheid om opnieuw kennis te maken met elkaar. En om nieuwe afspraken te maken over wat het reizigerspanel voor PlusOV wil zijn.

De leden van het reizigerspanel praten mee over belangrijke zaken voor de reizigers van PlusOV. Zo werkt PlusOV op dit moment aan nieuwe manieren om reizen te boeken en af te zeggen via de website en een app. Het reizigerspanel kan vanuit de eigen ervaring meepraten en tips geven aan PlusOV.

Het panel bestaat uit reizigers uit de 9 gemeenten die samenwerken met PlusOV. Daarnaast is er per gemeente een vertegenwoordiger van de Adviesraad Sociaal Domein. Tot nu toe zijn er geen leden uit de gemeenten Lochem, Brummen en Hattem.

Gevolgen coronacrisis

Tijdens de bijeenkomsten van het reizigerspanel vertelt Henk Meijer, de directeur van PlusOV, wat er komt kijken bij het organiseren van de ritten. Hij vertelt ook over ontwikkelingen die gaande zijn. Dit keer vertelde hij over de gevolgen van corona. "Na de coronacrisis is er in het hele land een personeelstekort op allerlei gebied. Ook vervoerders zoeken mensen. We werken hard om te zorgen dat onze reizigers hier zo weinig mogelijk van merken."

Makkelijker boeken via app en website

Henk Meijer ging ook uitgebreid in op de nieuwe software die PlusOV maakt. Daarmee kan een deel van de reizigers makkelijker reizen boeken en afzeggen via de website of een app. De leden van het reizigerspanel hadden over dit onderwerp veel tips voor PlusOV. Ze brachten bijvoorbeeld in dat app en website ook een voorleesfunctie moeten hebben. En dat het handig is als reizigers kunnen zien waar de taxi is. Zo kunnen ze  goed inschatten wanneer ze naar buiten kunnen gaan om in de taxi te stappen. Henk Meijer: “Dit soort tips zijn heel waardevol. We nemen die mee in ons werk aan de nieuwe digitale middelen. Voor ons staat voorop dat we alle reizigers zo goed mogelijk bedienen. Ook mensen die minder goed overweg kunnen met smartphones en computers. En natuurlijk blijft het mogelijk om gewoon te mailen en te bellen.”

Het is nog niet precies bekend wanneer de nieuwe manieren van boeken via website en app klaar zijn voor de reizigers. De ingebruikname staat gepland voor de eerste helft van 2022.

Wat gebeurt er met de uitkomsten van de bijeenkomst?

PlusOV gebruikt de inbreng van het reizigerspanel om de dienstverlening te verbeteren. Van elke bijeenkomst wordt een verslag gemaakt. Hier vindt u het verslag van de bijeenkomst op 4 oktober 2021.

Woont u in Hattem, Brummen of Lochem en reist u regelmatig met PlusOV?

Als u interesse heeft om deel te nemen aan het reizigerspanel, kunt u contact opnemen via het WMO-loket van uw gemeente.